Marktbewerkingsplan

Op deze pagina ligt ik toe op welke doelgroep ik mezelf als afgestudeerde straks wil richten. Hierin zal ik vertellen in wat voor branche dit is en om wat voor functie het gaat. Daarnaast zal ik mijn boodschap aan hen omschrijven. Wat heb ik te bieden? Vervolgens heb ik drie acties uitgevoerd om toe te werken naar een nieuwe baan.

Doelgroep

Ik ben inmiddels al ruim 5 jaar actief in de dakpannen-sector, een zeer specifieke tak binnen de bouwbranche. De nuchterheid en anderzijds de nodige diversiteit die je in deze branche aantreft spreekt mij enorm aan en hiervan leer ik nog altijd iedere dag bij. Zo is er een enorm verschil in omgang tegenover een directeur van een woningbouwvereniging ten opzichte van zzp'er Kees de klusser. Deze afwisseling vind ik fijn en ik denk dat ik als persoon met deze verschillende lagen goed in gesprek kan. Als marketeer ligt hier ook een interessante uitdaging om deze verschillinde doelgroepen aan te spreken. Deze uitdaging ga ik maar wat graag aan!

Boodschap

Wat ben ik blij als ik ben afgestudeerd. Niks ten nadelen van de opleiding, maar ik kan gewoon niet wachten om aan de bak te kunnen! Maar met mij zijn er nog zoveel. Er zijn wederom een op CE'ers die afstuderen en daarnaast zijn er nog verschillende opleidingen die marketing-gerelateerd zijn. Hoe onderscheid je je dan van de rest. Tuurlijk ben ik social en spontaan, net als zeker drie kwart van heel die groep afstudeerders die in het werkveld willen gaan betreden.

 

Vorig jaar heb ik al gekozen voor een onderscheidende minor, Accountable Concepting. Daarnaast ben ik sinds die periode aan de gang gegaan met verschillende design-programma's van Adobe. Inmiddels beheers ik Photoshop, Illustrator en InDesign. Dit zorgt ervoor dat ik als marketeer passende uitingen kan bedenken en vormgeven, iets waar de gemiddelde CE'er willicht meer moeite mee zou hebben. Daarbij heb ik me ook verdiept in schriftelijke communicatie om ook in geschreven woord sterke uitingen weg te kunnen zetten. Kortom, ik beheers alles om goede marketing-uitingen te creëren voor een professioneel bedrijf en ik kan niet wachten om dat daadwerkelijk te mogen doen!

Actie 1 Gesprekken met Luijtgaarden

Ik werk al ruim vijf jaar bij Luijtgaarden. Ik heb hier verschillende functies mogen bekleden. In november 2017 kwam ik binnen als MBO-stagiair logistiek. In mijn eerste week krijg ik te horen dat als ik wilde ik op de zaterdagen mocht komen werken. Eerst op afdeling logistiek, op de heftruck orders picken. Later werd ik verkoper achter de balie. Dat laatste doe ik nu nog steeds en ook op de heftruck ben ik tot en met de zomer van 2022 met veel plezier blijven doen. Graag zou ik ook na mijn studie bij dit bedrijf blijven werken, omdat de sfeer en de branche enorm bij mij past en ik mezelf hier op mijn gemak voel. 

 

In één van mijn eerste week van mij afstudeertraject (waarin ik meewerkte op de marketing afdeling) werd ik uitgenodigd voor een gesprek met onze directeur Gert-Jan de Gier en met hoofd marketing (en tevens mijn begeleidster) Kelly den Bakker. Dit ging over mijn toekomst na mijn stage en ik was trots en enthousiast dat ik hiervoor toen al op gesprek mocht komen! Het gesprek was toen nog wat wollig maar de kern van het verhaal was dat zij het in mij zagen zitten en me graag na mijn stage wilde behouden binnen het bedrijf. Qua functie is er toen niks concreets genoemd en is er ook de vraag bij mij weggelegd om na te denken over welke taken ik wel en niet zou willen. Helaas heb ik van dit eerste gesprek geen bewijslast, aangezien ik spontaan meegenomen werd door Kelly naar het kantoor van 'de grote baas' voor dit voor mij onverwachte gesprek. Dit zal eind november ergens geweest zijn.

 

Daarna was het lang stil. In het gesprek werd er namelijk ook ingegaan op commerciële taken en zelfs mijn verleden op de logistieke afdeling. Ik heb het even aangekeken en met naaste en collega's besproken. Het sterke tekort aan (ervaren) mensen op de salesafdeling begon een serieuze uitdaging te worden. Ik gaf dan ook in januari aan in een gesprek met Kelly dat ik open stond voor een combinatie van marketing en sales, zodat ik waar nodig ook nog altijd op de sales mijn steentje kon bijdrage. Kelly zou dit intern bespreken er bij mij op terugkomen. Dit is een spontaan gesprek tussen Kelly en mij geweest waar ik geen bewijslast van heb.

 

Sindsdien heb ik regelmatig aan Kelly gevraagd hoe het er voor stond en wanneer ze mij meer kon vertellen. Ze gaf aan het nog intern te moeten bespreken met onder andere de afdeling HR. Vervolgens kreeg ik eind februari een uitnodiging voor een gesprek met Kelly, maar ook met Wieneke, hoofd HR. Begin maart vond dit gesprek plaats en dit ging over mijn toekomst binnen Luijtgaarden. Zij zagen in mij de geschikte persoon om de sales afdeling te versterken in ondersteuning van de teamleider, aangezien ik in hen ogen meer vakvolwassen ben dan het jonge team wat daar nu zit. Tevens waren zowel zij als ik benieuwd naar mijn doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf. Hierover hebben we ook gesproken en vervolgens hebben we afgesproken dat ik een assesment ga maken. Dit dient nog te gebeuren en hierna zal er een gesprek volgen samen met de teamleider verkoop.

Actie 2 Optie 2

Het lijkt me tof om bij Luijtgaarden te blijven werken en ook zeker in de commerciële hoek. Echter heb ik me de laatste tijd toegespitst op het worden van een goede marketeer en ik denk dat ik de geschikte persoon ben voor deze functie. Omdat je nooit op één paard moet wedden ben ik verder gaan kijken opzoek naar een interessante vacature. Ik ben gaan zoeken naar marketingfuncties in de bouwsector en ik kwam toen de volgende vacature tegen:

Deze vacature sluit goed aan bij mijn profiel. Een bedrijf niet al te ver van huis, zoekend naar iemand die vlotte teksten kan schrijven en ervaring met Adobe zou fijn zijn. Verolgens ben ik hen dan ook gaan volgen op LinkedIn. Daarnaast heb ik mijn motivatiebrief zo ingericht dat deze naadloos aansluit op deze vacature. Deze motivatiebrief is te vinden op de pagina profileringskit.

Actie 3 Beurs bezoeken

Een beurs bezoeken werkt tweeledig. Je kunt hier netwerken  met mensen uit je doelgroep en wellicht jezelf verkopen, daarnaast kan je ook veel nieuwe vakgerelateerde kennis opdoen. Daarom heb ik mezelf ingeschreven voor de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Helaas kan ik hier net niet meer op terugblikken voor de deadline van Persoonlijk Leiderschap. Deze deadline ligt namelijk op de 27ste van maart en de beurs is op 29 en 30 maart. Op de beurs zijn 32 verschillende thema's en staan leerzame en grote bedrijven, maar ook kleinere bedrijven, die wellicht beter bij mij passen als doelgroep.